Les 1. mblock

 Naar les 2->

De eerste sprite die je in Scratch tegenkomt.

Leerdoelen

Na afloop van deze sessie kun je:

  • Verklaren wat een input-verwerking-output model betekent.
  • Het input-verwerking-output model toepassen in een produkt.
  • Je bent bekend met de algemene structuur van computerprogramma’s.

Tijdens de les: 

  • Bestudeer het programma mblock of scratch
  • Bouw de voorbeelden uit de filmpjes na in scratch of mblock.

Huiswerk bij dit onderdeel:

  • Bestudeer het boek K2.1,
  • Bekijk de filmpjes
  • Maak opdrachten 3, 5, 6 en 8 uit de katern.

Mblock is een programmeeromgeving die bedoeld is voor leerlingen tussen 10 en 16 jaar oud. (die bovengrens is flexibel…. ;). Misschien ken je het. Het lijkt spreken op Scratch; en dat is niet toevallig. M-block is een uitbreiding van Scratch. Wij gaan mblock gebruiken om een heel aantal basisprincipes van digitale techniek te verkennen. (Voor deze sessie kun je ook Scratch gebruiken).

Installatie

Als mblock niet op de computer staat die je op dit moment gebruikt: je kunt de software downloaden via de link hieronder. Je kunt natuurlijk ook Scratch gebruiken. Even installeren en you are ready-to-go!

(gebruik je een schoolcomputer? Dan kun je mblock (nog) niet installeren. Maak dan een account aan op scratch).

Scratch

mblock

De eerste stappen!