3. Laten we beginnen.

Doel: We gaan een sensor aansluiten op de Arduino. Het resultaat van de sensor moeten we kunnen uitlezen op de computer.

Zoals eerder al is gezegd: een Arduino kan commiceren met de buitenwereld. Het wordt tijd om ervoor te zorgen dat hij iets kan voelen: een drukknop. Deze drukknop gaan we later gebruiken om onze Arduino te starten.

    • Verbind de Arduino met de computer met de USB-kabel. Als het goed is beginnen de lampjes op de Arduino te knipperen.
    • Sluit een drukschakelaar en een weerstand aan op digitale poort 7. Zie ook de schakeling hiernaast.(klik voor grote versie).
  • Voer de volgende code in in de IDE. (maar kopieren en plakken kan natuurlijk ook! Klik op de code en hij wordt automatisch geselecteerd).

  • Klik op “upload”. De computer gaat nu aan de slag. Als hij klaar is verzendt hij je code naar de Arduino, en is hij klaar voor gebruik!
  • Zet in de IDE de seriele monitor aan.
  • Druk op je knop. Als het goed is geeft hij nu een “0” weer als de knop niet is ingedrukt, en geeft hij een “1” als de knop wel is ingedrukt.

GEFELICITEERD! Je arduino communiceert!

Nieuwe instructies

bool  variabelenaam = waarde ; deze variabele is van booleaans (=logisch) type. Hij kan 2 waardes aannemen. HIGH en LOW. Dit kun je ook zien als de waardes 0 en 1, zoals de seriele monitor aangeeft.
Serial.begin ( snelheid ) ; Start (begin) van communicatie van de seriele monitor communiceren en Arduino (Serial) op de aangegeven snelheid. 9600 baud is een mooie snelheid? Vast wel.
pinMode ( pinnummer, in/uit ) ; Vertelt Arduino of het in- of uitvoer pin is. (invoer = meten; uitvoer = doen).
digitalRead ( pinnummer ) ; lees de waarde uit van de aangegeven digitale pin. (er is ook analoog weet je nog? Daarvoor heb je analogRead( ); .
Serial.println ( variabele );
Druk af (println)in de seriele monitor (Serial)