1.3. Draaien om de aarde

Leerdoelen:      
-Je oefent in het bouwen van een natuurkundig correct model bouwen en te verfijnen.
-Je oefent in samenspraak met medeleerlingen de rol van de Wetten van
Newton beschrijven. Daarnaast oefen je om deze kennis gebruiken om je model te verfijnen.
-Je oefent in het stellen van verdiepende vragen stellen met betrekking tot het onderwerp.
– Je kunt eerder opgedane kennis (het numeriek voorbeeld uit Opdracht 2) gebruiken om je model te verfijnen.
Erathostenes (276 v.C. 195 v.C.). Klinkt Grieks, maar kwam uit wat we nu Libie noemen. 

Eratosthenes leefde zo’n 2300 jaar geleden en toonde (voor zover bekend) als eerste aan dat de aarde rond is. Daarnaast kon hij aan de hand van zijn experiment redelijk precies uitrekenen wat de ruimtelijke afmetingen zijn van de aarde zelf. En hij zat er niet ver naast. Zijn experiment wordt tegenwoordig nog steeds uitgevoerd, je kunt zelfs meedoen!

Geostationaire baan om de aarde.

De Space Elevator moet vanzelfsprekend boven de aarde blijven hangen. Daar draait de simulatieopdracht van dit thema om. Het eindstation van de Space Elevator is in feite niets meer dan een satelliet in geostationaire baan: hij hangt stil (stationair) ten opzichte van één punt op de aarde (geo).

Ruimteschroot waarvan bekend is waar het zicht bevindt.

Een satelliet in een geostationaire baan heeft een veel grotere snelheid dan het punt waar de satelliet boven hangt. Dat levert allerlei gevaren op in verband met ruimteschroot dat op grote hoogte rondzweeft. Dat ruimteschroot heeft vaak een enorme snelheid ten opzichte van de satelliet. Een botsing met een verfschilfertje zou al fataal kunnen zijn.

Opdracht 3:

Deze simulatie-opdracht voer je in tweetallen uit. Voer de volgende opdrachten uit, bewaar je resultaat en lever hem in bij de opdracht op de ELO.

Maak een simulatie waarin een geostationair ruimtestation wordt gesimuleerd. Voorwaarden:

  • De centrale planeet heeft een “attraction” van 1,0 Nm2/kg2.
  • De centrale planeet blijft minimaal 5 seconden in beeld.
  • Je mag geen gebruik maken van touwen of andere verbindingsmaterialen.
  • Door slim gebruik te maken van de massa’s van je planeet en satelliet (of maan, hoe je het wilt noemen) lijkt het sprekend op een echte situatie.
  • Dit moet je met een geschreven verklaring aantonen. Niet te kort, maar zeker ook niet te lang.
  • In je verklaring vertel je, in tekst, wat de invloed is van massa en snelheid op je simulatie.
  • Daarnaast leg je uit op welke manier je de wetten van Newton tegenkomt in je simulatie.
  • Tot slot leg je uit hoe je je simulatie kunt starten door alleen een snelheid in de y-richting mee te geven.
  • Je levert je opdracht in op de ELO.

Voordat je met de simulatie aan de slag gaat, is het wellicht handig als je weet hoe je planeten kunt maken in Algodoo.