1.5 Wrijving

Leerdoelen:
– Je kunt berekeningen uitvoeren aan luchtwrijving
– Je leert de 1e en 2e wet van Newton leren toepassen in een praktische situatie.
· Je weet hoe je een videometing uitvoert.
– Je kunt je videometing analyseren in Coach en Excel.
– Je oefent in het maken van een verslag.
– Je denkt na over hoe je experiment tot stand is gekomen.

Het magnuseffect

Luchtwrijving klinkt als iets dat je ontzettend vaak in de weg zit. En iedereen die wel eens tegenwind heeft gehad zal vertellen dat het behoorlijk vervelend kan zijn. Er zijn gelukkig ook ook toepassingen! Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat een vliegtuigvleugel ook luchtwrijving gebruikt, maar op een slimme manier. Een ander verschijnsel waarbij de interactie van een voorwerp met lucht een rol speelt is het Magnus-effect.

Het magnus effect is de reden waarom je effectballen kunt geven tijdens bijvoorbeeld voetbal, tennis of honkbal. Kijk het filmpje voor meer informatie!

Ontwerp: Een vallende beweging in het echt.

De Space Elevator gaat straks mensen vervoeren van en naar de ruimte. Een belangrijk gedeelte van deze reis vindt plaats in de atmosfeer: Daar heb je (zeker bij hogere snelheden) altijd te maken met wrijving. We simuleren de space elevator met een kegelvorm. De beweging van de kegelvorm ga je bestuderen aan de hand van een videometing.

Bronnen

Opdracht 6: Ontwerp een practicum

(tweetallen) Schrijf een onderzoeksplan (zie achterin je boek) waarmee je kunt bestuderen wanneer een voorwerp een constante snelheid bereikt. Het uiteindelijke doel van je experiment is om de factor k te bepalen.

Gebruik als vorm kegeltjes die je uitknipt uit dit document. (laat je leraar hem uitprinten… Scheelt weer geld). Dit experiment kun je het beste met een videometing uitvoeren. Hoe? Kijk het filmpje!

Het filmpje.